¿Cómo ha sido la acogida por parte del público del III Festival Internacional de Cortometrajes de Ficción “Piélagos en corto”?
Como en anteriores ediciones, y a
pesar del recorte presupuestario, poco a poco ha ido incrementándose el número
de espectadores en las diversas sesiones programadas. La dispersión poblacional
existente en el municipio de Piélagos (son 13 pueblos) dificulta una asistencia
masiva pero aún así estamos contentos pues cada vez se animan más vecinos y simpatizantes
a disfrutar de las proyecciones.
¿Qué diferencias observas respecto a
las anteriores ediciones?
El festival se está consolidando como
uno de los más importantes de Cantabria, incluso del norte de España. Para esta
categoría de festival, con solo 3 ediciones, se han presentado más de 400
trabajos a concurso procedentes de una docena de países, llegando casi a
superar a festivales que llevan más de 10 ediciones. El festival es aplaudido
por la calidad de los trabajos seleccionados, por la atención a los
participantes y finalistas y por su trato cercano. La calidad de los trabajos
se ha incrementado considerablemente, sin embargo el apoyo de instituciones y
empresas ha disminuido debido a los recortes.
¿Qué valoración general extraes de la
edición de este año? ¿Cómo ves el futuro del festival?
La valoración es altamente positiva,
se ha incrementado el número de participantes, la calidad de los trabajos
presentados ha sido excepcional y el feedback recibido de participantes,
invitados y visitantes han sido muy positivo. Además, la corporación municipal
ha confirmado su intención de seguir apoyando el festival en años sucesivos.
¿Qué supone la presencia de Nacho
Vigalondo en el festival?
La presencia de Vigalondo, al igual
que la del resto de homenajeados por el festival, supone un orgullo para
nosotros. Se trata de profesionales que llevan el nombre de Cantabria en el
campo del audiovisual más allá de nuestras fronteras y consideramos justo
rendirles homenaje por su trabajo. Nuestros homenajes pretenden siempre
sorprender y hacer disfrutar al invitado, y creo que lo hemos conseguido. Si
queréis información de primera mano preguntad a Nacho Vigalondo, Marta Hazas,
Ruth Díaz o Fernando Chinarro.
Hablemos de tu trabajo personal y de
la productora Garcifilms. ¿En qué punto se encuentra el proyecto del
largometraje “La sombra del otro”?
El proyecto de largometraje se
encuentra actualmente en fase de negociación para una posible coproducción
entre GarciFilms y varias productoras nacionales. Existe incluso la posibilidad
de una coproducción extranjera. Tras el parón en el rodaje, en las últimas
semanas se están dando las condiciones para que el proyecto llegue a su
término; a pesar de ello, dado el complicado escenario actual, no se puede
asegurar nada hasta que realmente quede todo cerrado.
Háblanos de “La sombra del otro”.
“La sombra del otro” es un thriller
psicológico, una historia que entremezcla suspense y pasiones humanas. Es una
película con una factura clásica, de género, que mantendrá al espectador
inquieto en su butaca sin saber muy bien que es lo que está sucediendo.
¿En qué otros proyectos estás
trabajando o tienes en mente para un futuro próximo?
Actualmente me encuentro trabajando
en la postproducción de dos cortometrajes: “Al final del día” e “Imagine”.
También estoy produciendo un documental muy interesante titulado “Ellas hablan
de sexo”, dirigido por María Luisa Ramos, y embarcado en la escritura de dos
guiones de largometraje: “The Winter Hunger”, un thriller policíaco y de terror,
y “Descubriendo a Leo”, un drama familiar con la problemática del País Vasco de
fondo.
Hay varios proyectos más: un
ambicioso cortometraje de terror ambientado en el espacio “No gravity”; la
adaptación teatral de “Beautiful Pepa”, uno de mis cortometrajes; y el montaje
y dirección teatral de la obra “La
importancia de llamarse Ernesto”. Y varias cosas más.
Y en breve trabajando ya en la 4ª
edición del Festival de Piélagos.
Si el cine Español está mal, no te
quiero contar a nivel de Cantabria. Ya lo decía Nacho Vigalondo en la clausura
del festival de Piélagos: “los recortes están muy bien, va a haber menos
competencia”, es decir, que harán cine los 3 ó 4 que tradicionalmente vienen
haciéndolo. Si a nivel nacional es impensable hoy en día poner en marcha un
proyecto (de hecho están aparcados el 80% de ellos), en Cantabria la posibilidad
es nula. Si hablamos de cortometrajes el asunto cambia. Hoy en día, con una
buena idea, un cortometrajista puede triunfar. No económicamente hablando,
claro, sino con el reconocimiento.
Con los recortes y los porcentajes de
deducción fiscal planteados para fomentar la inversión en cinematografía creo
que vamos hacia el agujero. Habrá que agudizar el ingenio, trabajar mucho más y
adaptar las historias a los recursos.
Interview with Alvaro Garcia, Cantabrian filmmaker
How was the reaction of the public to the Third International Pielagos Short Film Festival ?
As in previous years, despite the budget cuts, the number of spectators has slowly been increasing at the various sessions scheduled. The existing population dispersion in the municipality of Piélagos (there are 13 villages) makes a massive attendance difficult, but we are happy because each time there are more people willing to attend and enjoy the screenings.
How was the reaction of the public to the Third International Pielagos Short Film Festival ?
As in previous years, despite the budget cuts, the number of spectators has slowly been increasing at the various sessions scheduled. The existing population dispersion in the municipality of Piélagos (there are 13 villages) makes a massive attendance difficult, but we are happy because each time there are more people willing to attend and enjoy the screenings.
What differences have you noticed compared to previous years?
The festival is becoming one of the most important of Cantabria, of northern Spain even. For this category of festival, with only 3 editions, there were more than 400 entries to the competition from a dozen countries, almost surpassing festivals with more than 10 editions. The festival is acclaimed for the quality of the selected works, and our friendly treatment of our participants and finalists. The quality of the work received has increased considerably, however the support of institutions and companies has decreased due to cutbacks.
What is your overall opinion about this year´s edition? How do you see the future of the festival?
Very positive. The number of participants has increased, the quality of the submissions has been exceptional, and the feedback received from participants, guests and visitors has been very positive. In addition, the municipal corporation has confirmed its intention to continue supporting the festival in future years.
What does the presence of Nacho Vigalondo at the festival mean for you?
The presence of Vigalondo, like the rest of honorees of the festival, is an honour for us. These are professionals who carry the name of Cantabria in the audiovisual field beyond our borders and for this reason we pay tribute to their work. Our aim is always to surprise the honorees and I think we succeeded. If you want firsthand information ask Nacho Vigalondo, Hazas Martha, Ruth and Fernando Diaz Chinarro.
Let's talk about your work and the production company Garcifilms. At what stage is the feature film project "The Other´s Shadow"?
The film project is currently in negotiations for a possible co-production between several Spanish production companies and GarciFilms. There is even the possibility of co-production with a foreign company. After the break in filming, in recent weeks we having been getting closer to completing the project, nevertheless, given the difficult current situation, we cannot guarantee anything until we reach a definite arrangement.
Tell us about "The Other´s Shadow".
"The Other´s Shadow" is a psychological thriller, a tale that mixes suspense and human passion. It's a classic genre film, which will keep the viewer restless in his chair without really knowing what is happening.
What other projects are you working on or have in mind for the near future?
I'm currently working on the post-production of two short films: "At the end of the day" and "Imagine". I'm also producing a very interesting documentary entitled "They talk about sex", directed by Maria Luisa Ramos, and I am also embarked on writing two film scripts: "The Winter Hunger", a thriller and horror film, and "Finding Leo ", a family drama based on the Basque issue.
There are several more projects as well: an ambitious horror short film set in space, "No Gravity"; the stage adaptation of "Beautiful Pepa", one of my short films; and the set up and direction of the play "The Importance of Being Earnest". And several more things.
And soon I will be working on the 4th Pielagos Festival.
Finally, how do you see the "always-in-crisis" Spanish and Cantabrian film industry? Do you think it will be affected by the recent economic measures related to culture?
If the Spanish film situation is suffering, you can imagine the situation of Cantabria. Nacho Vigalondo said at the close of the Pielagos festival: "Cuts are fine, there will be less competition", that is to say, only those 3 or 4 producers who have been making films traditionally will keep on doing so. In the national environment launching a project is unthinkable nowadays (in fact 80% of them are stalled), but in Cantabria, the possibility of starting a project is zero. The situation is different if we talk about short films. A short film maker may succeed with a good idea. Not economically speaking, of course, but in terms of recognition.
With the economic cuts and the planned tax deductions to generate investment in film-making, I think we are heading for even more difficult times. We will have to sharpen our wits, work harder and adapt the stories to resources.
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