Este nuevo single parece que va a marcar el resto del disco, aunque una vez
lo he escuchado varias veces (y después de asustarme al escuchar la
versión que hay colgada en Youtube) no me parece demasiado destacable.
Antes de empezar a comentar la canción, hacer mención al usuario de Youtube
que ha colgado la canción en ese servidor, no la escuchéis de ahí, parece
que la hubiese gravado con un teléfono movil u otros utensilios para grabar la
canción más rudimentarios, algo de cutrerío para una canción que debe de
haberle costado una pasta por Itunes (el único lugar donde puede adquirirse
legalmente la canción).
Empecemos por la disección de este tema:
- 00:00 -> 00:04: Inicio prometedor de la canción con Tico
Torres de protagonista
- 00:04 -> 00:20: Empieza a cantar Jon Bon Jovi con ciertos efectos en
su voz, se puede deducir en segundo plano a Sambora, pero algo que pasa muy
desapercibido.
- 00:20 -> 00:30: Acordes de la guitarra de Sambora, pinta bastante bien
de momento la canción.
-00:30 -> 01:06: Richie cede todo el protagonismo conseguido en los
anteriores segundos de repente con la voz de Bon Jovi, se echa de menos algún
ritmo de guitarra, ya que únicamente se digna a hacer algún palm mute y el Bajo acompaña a la voz del
cantante. La letra de esta primera estrofa no está nada mal, muy al estilo de
las producciones de la banda de New Jersey.
- 01:06 -> 01:24: La estrofa de la canción, lo
único destacable de ella es la letra algo mejor que la de las estrofas.
Destacar también los ligeros coros que se van sucediendo a lo largo de todo el
estribillo, ergo no es tan carismático como lo fue We Weren’t Born To Followo What do you got?. Así que es de esperar alguna mejora
en la canción (o en los próximos singles)
-01:24 ->01:29: Los mismos acordes de Sambora, ahora más difuminado.
-01:29 -> 01:45 : Segunda estrofa y mayor
concentración de palm mutes, tiene algo más de ritmo
que la primera estrofa. Mucho más rápida y amena que la anterior, todo hay que
decirlo.
-01:45 -> 02:03: Segunda vez que repiten el estribillo.
-02:03 -> 02:21: Un coro bastante ligero que alarga el estribillo
-02:21 -> 02:41 : El solo de guitarra, breve pero
necesario. Este solo tiene un ritmo bastante peculiar, pero que nos puede hacer
recordar al de Captain Crush and the Beauty Queen from Mars,
un sonido que es pegadizo pero que tiene cierto carácter original. A destacar
el final de éste, con una sublime progresión y uno de esos trucos que tanto le
gustan a Richie.
Miquel Gil.
Because We Can: The New Bon Jovi single
This
new single looked like it was going to set the tone for the rest of the CD, but
once I had listened to it four times (including the terrible YouTube version),
I don´t think it is particularly noteworthy.
Before
I continue, I should warn all the readers that when any new song is released
(whoever the artist), don’t use YouTube to listen to it. You will hear a
low-quality version of the song that sounds like it was recorded on a mobile
phone, instead of a copy that was paid for on iTunes – the only place you can
legally download the song.
Let’s
analyse the lyrics:
-00:00
-> 00:04: The song begins with Tico Torres as the main player
-00:04
-> 00:20: Bon Jovi begins to sing, and we can just about hear Richie Sambora
in the background.
-00:20
-> 00:30: Sambora begins playing some guitar chords, and the song sounds quite
good..
-00:30
-> 1:06: Richie hands over the spotlight to the voice of Jon bon Jovi. Some
guitar rhythms would have gone well here because we only can hear some clapping
and the bass. The lyrics of this first verse are acceptable, and similar to the
other songs by the New Jersey
band.
-1:06
-> 1:24: The chorus of the song - the only good thing is it´s better than
the verses. There is a small chorus from the other members of the band, but
it’s not as powerful as in the previous two singles We Weren’t born to
follow or What do you got? So let´s hope there is some improvement
in the other singles on the album.
-1:24
-> 1:29: The same chords from Sambora …now quieter.
-1:29
-> 1:45: The second verse of the song, now with more clapping, it has more
rhythm than the first, is faster and more entertaining.
-1:45
-> 2:21: Second and third repeatition of the chorus.
-2:21
-> 2:41: The guitar solo is here…short but necessary. This solo has a very
peculiar rhythm which sounds like the rhythms in Captain Crash and the
Beauty Queen From Mars, a sound that is sticky but original. Finishes with
a sublime progression and one of those tricks Richie likes so much.
-2:41
->2:58: The chorus again, which includes every member of the band beginning
to play their respective part In crescendo.
-2:58->3:20:
Chorus, chorus and chorus…we can hear that Richie and the others are there…
-3:32
-> 3:54: The same guitar solo with the peculiar rhythm repeated throughout
the song
-3:54
-> 4:03: End of the song.
In
conclusion, Bon Jovi has returned to the scene with a new sound… more different
than I wanted, but not going back to the origins of the band (as I expected).
This new sound does not highlight the guitarist which I don´t like…I thought
Richie would have more importance in the other songs on the album. The sound of
this song reminds me of No apologies, This is Love or The More Things
Change but without the input Sambora had in those Greatest Hits songs.
I
wouldn’t be surprised to find some of those songs in the new CD, but we will have
to wait and see. Hopefully it won´t be too long until we find out, and that the
other songs don’t follow the same style of this single.
Translation review: Yolanda Solo.
No comments:
Post a Comment