May 10, 2013

ADIOS AL MAGO DE LOS MONSTRUOS DE CARTÓN.

Sí, ha muerto Ray Harryhausen a los 92 años. Quien fuera el mago de los efectos especiales y "stop motion" en la era clásica de Hollywood.

Fue productor, y el encargado de realizar los efectos especiales en base a monstruos que moviéndose. Haciendo realidad escenas de dinosaurios y seres del mundo fantástico, en películas míticas como "La tierra contra los platillos volantes", "Simbad y la princesa", "Los viajes de Gulliver", “Jasón y los argonautas". La originaria versión de "Furia de Titanes" o "Hace un millón de años".
Todos esos bichos surgieron de la magia del "stop motion" con monstruos realizados en cartón.  Así se crearon aquellas espectaculares escenas  de esas primeras luchas apoteósicas entre hombres y otras especies.
Tan habilísimas eran las manos de Harryhausen, que su productora decidió asegurarlas ya en aquella época en un millón de dólares.
Hoy no nos sorprenden esas escenas después de lo que ha avanzado la tecnología en el cine y las facilidades técnicas de hoy. Pero todo tiene un el origen y así fue pasito a pasito con Ray Harryhausen.
Susana Cano.
 

GOODBYE TO THE CARDBOARD MONSTER WIZARD 

 
Yes, Ray Harryhausen, the special effects and "stop motion" wizard in the classic Hollywood era, has died at the age of 92.
 
He was a producer, and in charge of the special effects based on moving monsters, making dinosaurs and fantasy creatures come alive in classic movies like "Earth vs. the Flying Saucers," "Sinbad and the Princess", "Gulliver's Travels", “Jason and the Argonauts”, the original version of "Clash of the Titans" or "A Million Years Ago".
 
All these creatures were created with the magic of "stop motion" monsters made of cardboard, which is how they created the spectacular scenes of the early struggles between men and other species.
 
Harryhausens hands were so valuable that his producer insured them for a million dollars.
 
Today these scenes may not seem that impressive compared with the advanced technology in film and technical facilities today, but everything has to start somewhere, and it was step by step with Ray Harryhausen.
 
Susana Cano.
Translation review: Yolanda Solo.

No comments:

Post a Comment